Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je to tady všechno dobré?

Vytočil mě kolega v práci, začal na celý openspace hulákat „Za komančů bylo dobře!“ Důvodem mu byly články o rozkrádání naší republiky. „Komunisti kradli málo, tady ti berou všechno a za chvilku tady nebude našeho nic“. Nevím, jestli má pravdu. Hodně lidí si to myslí. Většina z nás neviděla zvěrstva, která se děla v minulém režimu a ten život skutečně vypadal pohodově. Zvlášť když jsme byli utvrzováni v tom, že se máme dobře. Neměli jsme žádné srovnání. Ti, co měli známé za železnou oponou věděli své a ti, kterým bylo hodně sebráno také. Já takové štěstí neměl, život mi nepřipadal špatný. Vadilo mi, že zakázali skauta. Chtěl jsem taky na výlet na západ, ale jako paragán jsem nedostal příslib. O utrpení tisíců lidí, kteří se dobře neměli, jsem nic nevěděl.

s Havlem na PetříněJ.Říha

Po vyrušení kolegy v práci mě napadla jiná souvislost. V ráji Bůh prohlásil, že „všechno bylo dobré“. To vypadá jako idylka. Nicméně po chvíli čtení prvních kapitol bible se dočítáme, že „není dobré, aby člověk byl sám“. Tak jak to vlastně bylo? Bylo to dobré, nebo ne? Teologické vysvětlení tvrdí, že druhá kapitola Genesis je časově vklíněna do první a výrok „a bylo všechno velmi dobré“ následoval až za stvořením Evy. Tedy velmi dobré to všechno bylo až tehdy, až i Adam měl zajištěnu budoucnost ve svém potomstvu.

„Není dobré, aby člověk byl sám“ je odpovědí na otázku „Je to tady všechno dobré?“ Ta otázka nebyla vyslovena, ale existovala „ve vzduchu“. Adam si tak chodil a zřejmě pojmenovával všechno zvířectvo a při tom tak nějak cosi cítil a nevěděl co. A na tu jeho nevyslovenou otázku odpovídá Bůh, kdy vidí, že není všechno dobré.

Trochu mi toto připomíná snad nejznámější výrok prezidenta Havla „naše země nevzkvétá“. Do té doby jsme mnozí sice tušili, že něco není v pořádku, ale nebyli jsme schopni toto pojmenovat. Nazvat pravým jménem. Přišel Václav a řekl nám to, co jsme si mysleli, ale nevěděli jsme o tom. To jsou lidé, kteří vidí dál než my „normální občané“. Nazýváme je velikány, vizionáři. Ale oni žijí mezi námi a jen tak vidí věci takové, jaké skutečně jsou. Mé setkání s Havlem bylo podivné, krátké a nečekané. Byli jsme s přáteli na Petříně nevím kterého roku, ale bylo to 1.května. A fotili jsme se u Máchy se šeříky. A najednou někdo říká „je tu Havel“. A opravdu. Přišel jen tak s Dášou dát kytičku k Máchovi. Prý to tak dělal každý rok. Představoval jsem si, že kolem něj musí být spousta lidí, ochranky, ale nic. Byl tam s Dášou, drželi se za ruce. A kamarád přistoupil k Havlovi a říká mu „Pane prezidente, mohli bychom se s vámi vyfotit?“ „Jo, proč ne?“ A tak mám fotku s Havlem. Připadalo mi, že ten člověk byl normálnější a přirozenější než my všichni okolo.

„Není to dobré“ říká dnes spousta lidí. Prý není koho volit a všichni politici jsou zkorumpovaní. Vím, že to není pravda. Mám osobního přítele, který je politikem a velmi mu věřím a vím, že zkorumpovaný není. „Není to dobré“ je u mnoha lidé hledáním špatného a zdůrazňování toho, co dobré není. Na tom jsou založeny mnohá periodika, které toto špatné dávají na první stránku. Nevím čím to je, že rádi čteme o nedobrých věcech. Možná si pak připadáme sami lepší. Třeba o tom taky někdy napíšu samostatný článek.

„Normální velikáni“ ale tím, že vidí to nedobré nehledají jen hnídy. Dokáží i vidět to dobré. A inspirovat k tomu druhé lidi. To minulý prezident uměl velmi dobře. Z toho obyčejného setkání mám stále silný zážitek, že stačí být normální. Dívat se na svět takový, jaký je. A když vidím něco nedobrého, tak se pokusit udělat něco pro to, aby to bylo dobré.

A tím se vracím ke Genesis. Pro Boha to, že „viděl, že není dobré, aby člověk byl sám“, vedlo k přímé akci. Samotu odstranil tím, že k Adamovi přišla „kost z jeho kostí“, jak Adam nadšeně zajásal, jakmile Evu uviděl. Najednou si uvědomil, že mu něco chybělo, když viděl, co to bylo. My obyčejní občané ČSSR jsme nevěděli, o co dobrého přicházíme. Až když se otevřela železná opona jsme prohlédli. Až teď jsme chytří, prohlédli jsme. Alespoň si tak připadáme. Ale jen do doby než přijde někdo úplně obyčejný a řekne nám „není dobře, že …“. Už aby přišel.

(Otázky z jiného světa 1)

Autor: Ludek Bouska | čtvrtek 21.6.2012 15:15 | karma článku: 13,42 | přečteno: 1645x
  • Další články autora

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice a dvakrát kynutý chlebík

Peču doma chleba. Manželce trvalo asi rok než se vzdala své Šumavy. Teď ale spoléhá na to, že dvakrát týdně peču chleba a jiný už nechce. To je skvělé, ale současně závazek. Přeci jen to chvíli trvá. Je to můj příspěvek k vaření.

28.4.2020 v 21:56 | Karma: 15,96 | Přečteno: 790x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice - jak si vyrobit svůj vlastní kvásek

Už jste viděli nakvašenou sklenici? Myslíte si, že sklenice nemůže kvasit? Ale může! Nakvašená sklenice, to je právě způsob přípravy domácího kvásku. Funguje mi takto už tři roky, mnoha lidem jsme kvásek už dali...

24.4.2020 v 22:29 | Karma: 19,22 | Přečteno: 1441x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama II

Psal jsem o klackách pod nohama - když se člověk o něco snaží, tak najednou mu začnou házet klacky pod nohy. Jak to ale vlastně je? Když se podívám na tu situaci znovu, tak mi připadá, že ty klacky pod nohy si házím já sám sobě...

5.1.2020 v 8:30 | Karma: 0 | Přečteno: 41x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Začít podnikat v důchodu?

Začínám podnikat! Ale blíží se mi důchodový věk. Nebude to hned, ale důchod už klepe na dveře. Má to smysl? A mohu to já mezi těmi mlaďochy zvládnout? S těmi jejich kontakty po sociálních sítích, které jsou pro mě asociální?

17.12.2019 v 7:00 | Karma: 8,89 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama

Zažili jste, když vám někdo "házel klacky pod nohy"? Používá se to obrazně, ale i prakticky je to docela nepříjemné. Asi si to někdy děláme sami, ale teď nevím - čeho je moc, toho je příliš...

14.12.2019 v 18:00 | Karma: 9,89 | Přečteno: 280x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Chci si splnit svůj sen ...

Chci se podělit o osobní příběh s kartami. Začínám dělat to, co jsem celý život toužil dělat. A vlastně se k tomu nikdy pořádně nedostal. Je to otevřené, teď začínám a třeba se to povede. Nechci psát "až to bude jasné". Teď není...

12.12.2019 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 62x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Rád si hraju! A tak jsem si vymyslel novou hru :)

Rád si hraji a tvořím nové hry. Ty si pak hrajeme doma. Dříve s našima klukama, ale když už "vylítli", tak s kamarády. Anebo i klukama a jejich partnerkama. To je paráda. Udělal jsem novou hru TRIETO a ta lidi zaujala nejvíc.

9.12.2019 v 22:48 | Karma: 7,05 | Přečteno: 290x | Diskuse| Hobby

Ludek Bouska

Desatero - proč to číst?

Snažím se porovnávat dvě desatera. Jsou z různých kultur. Východ, západ. Křesťané nepřijímají jógu. Východ se zase na křesťanství dívá asi tak, jako Gándí, který prohlásil: „Stal bych se křesťanem, kdybych nepoznal křesťany."

12.3.2018 v 9:48 | Karma: 8,65 | Přečteno: 327x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Desatero bible a desatero jógy - základní rozdíl

Základní rozdíl mezi desatery je v tom, že Jama-Nijama se zaměřuje na stav člověka a desatero bible na vztah k autoritě a vztahy mezi lidmi.

3.3.2018 v 8:00 | Karma: 11,04 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Desatera bible a jógy - deset slov

Desatero: Není, nečiníš, neneseš, hlídej, cti, nezabíjíš, nesmilníš, nekradeš, nelžeš, nežádáš. Jama-Nijama: Nenásilí, nelhaní, nekradení, neulpívání, zdrženlivost, čistota, spokojenost, sebekázeň, poznávání, oddanost.

7.2.2018 v 12:00 | Karma: 6,66 | Přečteno: 158x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Desatera bible a jógy - dvě cesty

Obě desatera tvoří základ, směřování cesty, na které stojí celá další stavba. Uvádějí to, co bychom určitě neměli a také to, k čemu bychom měli směřovat. Od čeho máme odejít a o co máme usilovat...

18.1.2018 v 10:00 | Karma: 8,28 | Přečteno: 325x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Desatera bible a jógy - úvod

Jama a Nijama spolu s biblickým Desaterem tvoří jakési základy dvou odlišných světů. Západ a Východ. V současném globalizovaném světě se mnohé myšlenkové, světonázorové a náboženské světy setkávají. Všude jsme doma...

8.1.2018 v 22:55 | Karma: 8,64 | Přečteno: 324x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Modlitba za ovoce ducha

Modlitba za ovoce ducha inspirovaná textem listu Galatským 5,23: Ovoce Ducha Božího je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, tichost a sebeovládání.

23.6.2017 v 12:00 | Karma: 11,42 | Přečteno: 261x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Pět tajemství, které musíte objevit, dříve než zemřete

Přečetl jsem si knihu od Johna Izza s uvedeným názvem. Velmi mě oslovila, volně jsem zpracoval hlavní myšlenky. Možná to osloví i někoho jiného. Lépe je si knihu sám koupit a načerpat i mnoho dalších inspirací :).

27.1.2016 v 12:00 | Karma: 13,12 | Přečteno: 503x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Mohu být naštvaný, že jsem šťastný?

Celý den jsem něco dělal a podařilo se mi to! Cítil jsem se z toho velmi dobře, mohu říct, že jsem byl šťastný. Něco se mi podařilo posunout o značný kus vpřed. Ale pak po chvíli najednou přišlo rozčarování, které jsem nečekal.

6.1.2016 v 0:00 | Karma: 6,01 | Přečteno: 158x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Jsem šťastný, že jsem naštvaný

Napsal jsem před pár dny, že jsem šťastný, že jsem šťastný a ještě před tím, že jsem naštvaný, že jsem naštvaný. A teď jsem zažil něco, co mě nadchlo - byl jsem šťastný, že jsem byl naštvaný!

3.1.2016 v 0:00 | Karma: 0 | Přečteno: 46x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Jsem šťastný, že jsem šťastný

Štěstí je pro nás každého žádaný stav. Chceme mít alespoň trochu štěstí, prý taková „muška jen zlatá“ znamená štěstí. Štěstí také přeje připraveným, ale pak se také řekne, že štěstí nepřichází dvakrát, ale neštěstí nepřichází samo

31.12.2015 v 1:00 | Karma: 7,46 | Přečteno: 207x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Vánoční stromek a úplně zdarma!

Máte rádi vánoční atmosféru se stromkem? A je vám líto krásných stromků, které musely být uříznuty kvůli Vánocům? A taky chcete ušetřit a nestát ve frontě na stromek?

20.12.2015 v 0:00 | Karma: 5,95 | Přečteno: 175x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Jsem naštvaný, že jsem naštvaný…

Některé věci mě strašně dokáží naštvat. Tak, že jsem schopen být destruktivní. Ve vztazích, i vůči věcem nebo i vůči sobě. Jsem schopen v tu chvíli rozkopnout dveře. Vynadat někomu, udělat z něj blba. Vůči sobě tak, že ...

19.12.2015 v 1:38 | Karma: 6,18 | Přečteno: 292x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Fandíme hokeji - každý jinak

Kamarád včera sehnal lístky na semifinále s Finskem. Na poslední chvíli, za sedmičku. Já jsem se dostal domů stejně až po deváté, ve chvíli, kdy to bylo 3:3. Zapneme televizi? Žena nechtěla ..

15.5.2015 v 10:19 | Karma: 12,24 | Přečteno: 470x | Diskuse| Sport
  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 971x
Koučink hrou - hrajeme si na změnu. Kdo si hraje nezlobí!

Pracuji s lidmi na změně. Změnit něco potřebujeme každý. A většině z nás se to nedaří. Změna je život! To víme, ale i změna typu jo-jo efektu patří k životu. Chceme se změnit a zůstáváme stále stejní... Pojďte si hrát!

Mám stránky 333coaching.cz. 

Nechci psát rady pro druhé, ale to, co vychází z mé osobní zkušenosti. Co jsem prožil a zakusil na sobě. Jen to má sílu, to funguje. Pokud to nepomůže mě samotnému, nemám právo to nabízet druhým.

Přečetl jsem spoustu dobře míněných příruček. Málokdy za nimi ale byl osobní prožitek autora. Pisatelé píší proto, aby psali ne aby sdělovali, co prožili.

Psaní je pro mně nacházením sama sebe. Ta slova jsou moje myšlenky a tím kousek mě samotného. Možná by šlo podobně jako při detekci krve podle slov určit DNA autora. To, co píšu je moje DNA. Asi tam bude i spousta chyb. Nejsem dokonalý. Některé věty bych možná znovu nenapsal. Měním se. Snažím se o osobní růst, i když je to někdy těžké. Možná bych taky za všechny svoje názory nedal ruku do ohně. Nejsem neomylný.

Stává se mi, že mě reakce čtenářů dovedou k jinému uvažování. Třeba to zabolí, ale pomáhá mi to. Moc mi ta zpětná vazba pomáhá. Díky za ní.