Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Běž vynést koš!

Potřebuju být svobodný ve svých rozhodováních. Nesnáším příkazy od druhých lidí. Proto taky nejsem zaměstnaný. Jsem takzvaně na volné noze. Sice pracuji skoro normálně jako všichni, ale nejsem tak vázán časem. Chodím do práce skoro stejně, jen ta možnost třeba nejít, nebo si něco nějak posunout je pro mě důležitá. Nejsem zaměstnanec proto, že nesnáším, abych někde musel být. Ale vlastně stejně musím chodit na různé schůzky, jednání. Ale mám v tom možnost si to dohodnout, jak chci. Trochu se do toho zaplétám, ale chci vyjádřit, že ten malinký stupeň volnosti potřebuji.

Někdy si s manželkou nerozumíme. Problém v komunikaci. Sice se skoro vzorově tolerujeme, vycházíme vstříc, ale narážíme na sebe občas při konverzaci. Když se dotkne mé svobody. Ona byla vychována v rodině, kde se věci, které bylo třeba udělat normálně řekly. "Běž vynést koš." To je pro ní normální věta, která vyjadřuje, že chce, abych vynesl koš. Pro ní to je naprosto neutrální. A asi by i vzala podobné věty ode mě. Pro mě je to ale příkaz. Rozkaz, který ve mě okamžitě nabudí protireakci. "A zrovna ne. Mně se teď nechce. Co ty mi máš co přikazovat." To se ve mně okamžitě ozve. Vnitřní neovladatelný hlas. Kdyby řekla  "Mohl bys vynést koš?" nebo "Byl bys tak hodný a vynesl koš s odpadky?" a ještě lépe "Mám teď hodně práce s přípravou večeře a potřebovala bych, kdybys mohl vynést koš." To bych se zamyslel a sám si odpověděl. A skoro hned bych ho asi vynesl. Ale bylo by to moje rozhodnutí. Já sám bych se rozhodl, že ten koš chci vynést. Ty chceš a já taky, tak to udělám. Žena toto naprosto nechápe. "Je to slovíčkaření. Prostě je třeba vynést koš." A ještě přidá: "Tobě se nemůže říct nic přímo, to si to radši udělám sama." Prý jsem cimprlich. Nevím pořádně, co to je, ale moc kladně to nezní.

Ale ona ta moje reakce a touha po svobodě není něco, co bych si vymýšlel! Už jsme to v klidu rozebírali, snad mě i rozumem pochopila. Je to součástí mé emocionální výbavy. Já takto reaguji. A co mám dělat, když slyším rozkaz, který mě zahání s mojí svobodou někam do kouta? A ona přitom jen projevila přání! Není schopna ta slova zabalit a říct tak, aby to bylo pro mě přijatelné. A pro mě zase není přijatelné jít proti své vnitřní svobodě, když v tom slyším pro sebe omezení.

Chci být svobodný dělat to, k čemu se sám rozhodnu. Vím, že pak budu vlastně nesvobodným v rámci svého rozhodnutí. Chci pravidelně běhat. A to mě činí nesvobodným v tom, že spoustu věcí nemohu. Ráno si nemohu jen tak poležet. Musím se kontrolovat v jídle. Minimálně před během nesmím moc jíst, protože by to zhatilo celý běh. Pak to žere docela dost času. Na deset kilometrů musím počítat asi hodinu a půl. Necelou hodinu je běh, ale pak se musím obléknout, pak osprchovat. Spousta režijního času. Mám na to, takto si sebrat minimálně hodinu z denního času? Nevím, ale chci běhat. Takováto nesvoboda mi nevadí. Sám jsem se pro nirozhodl.

Když sebe ničím neomezím, budu otrokem toho, co zrovna náhodou přijde. Rád plánuji svůj den, týden, víkend. Připravuju se na to, co budu dělat. Rád mám věci srovnané, co chci, co mohu, co je reálné udělat. Raději si naplánuji víc věcí. Možná proto, aby se náhodou nestalo, že budu mít volný čas a nebudu vědět, co dělat. Cítil bych pak, že mě věci mohou ovlivnit. Když budu mít volno, budu se cítit být otrokem náhody. Kdokoli a cokoli ve chvíli, kdy nebudu něco dělat, mě pak může do něčeho uvrtat. Hrozná představa.

Proč nemám rád volný čas? Proč radši nestíhám? Spousta kamarádů má hromadu volného času. Scházejí se a povídají. Jen tak. "Mohu příjít zítra? Mohli bychom si pokecat." To neznám. Mám čas rozplánovaný víde dnů dopředu. Koukají na televizi. Jen tak sedí a hodinu čtou noviny. Když není co dělat v práci, tak si jen tak brouzdají po internetu. Kolega vydrží hodiny a hodiny pořád prohlížet objektivy do foťáku, které si nikdy nekoupí. Je v tom asi už odborník, ale nedělá to s nějakým cílem. Jen tak. Nechce nic koupit. Proč to dělá? To já neumím. Kamarád hrají v práci hry. Nemají co dělat, tak po sobě střílí. Honí se v nějakých podivných stavbách. Žasnu, co všechno nedokážu dělat. Ta přemíra svobody by pro mě byla nesvobodou.

Cítím, že svoboda je víc vnitřní stav než vnější nátlak. I v nátlaku, útlaku, vnějším nebezpečí vůči své osobě někteří dokážou být svobodní. Vnější tlak je nedokáže zbavit vnitřní svobody. Chtěl bych takový být. Možná se zrovna o to teď snažím. Měl bych něco udělat na počítači a cítím, že mě to omezuje. Místo toho si teď klofu do klávesnie a píšu si o svobodě. To mě činí svobodným. Při psaní jsem sám sebou. Nikdo nade mnou nemá vládu. Ale je to jen chvilkové. Za chvíli stejně musím tu práci udělat. Jen jsem ji odložil. Ale ta chvilka stála za to.

Možná mi vadí to, když po mě chtějí něco udělat hned. Nedají mi šanci se pro to rozhodnout. Zkusím to promyslet. Udělat si takový odstup. Třeba když mi manželka znovu řekne, abych vynesl koš, tak si sám řeknu: "Chce po mě vynést koš. Asi to potřebuje. Co já? Musím kvůli tomu něco odložit? Mohu to za chvíli udělat?" No nevím. Možná to zkusím. Ale než si to řeknu, stejně se asi dozvím, že jsem cimprlich...

Autor: Ludek Bouska | pátek 20.7.2012 6:00 | karma článku: 11,49 | přečteno: 1256x
  • Další články autora

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice a dvakrát kynutý chlebík

Peču doma chleba. Manželce trvalo asi rok než se vzdala své Šumavy. Teď ale spoléhá na to, že dvakrát týdně peču chleba a jiný už nechce. To je skvělé, ale současně závazek. Přeci jen to chvíli trvá. Je to můj příspěvek k vaření.

28.4.2020 v 21:56 | Karma: 15,96 | Přečteno: 790x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice - jak si vyrobit svůj vlastní kvásek

Už jste viděli nakvašenou sklenici? Myslíte si, že sklenice nemůže kvasit? Ale může! Nakvašená sklenice, to je právě způsob přípravy domácího kvásku. Funguje mi takto už tři roky, mnoha lidem jsme kvásek už dali...

24.4.2020 v 22:29 | Karma: 19,22 | Přečteno: 1441x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama II

Psal jsem o klackách pod nohama - když se člověk o něco snaží, tak najednou mu začnou házet klacky pod nohy. Jak to ale vlastně je? Když se podívám na tu situaci znovu, tak mi připadá, že ty klacky pod nohy si házím já sám sobě...

5.1.2020 v 8:30 | Karma: 0 | Přečteno: 41x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Začít podnikat v důchodu?

Začínám podnikat! Ale blíží se mi důchodový věk. Nebude to hned, ale důchod už klepe na dveře. Má to smysl? A mohu to já mezi těmi mlaďochy zvládnout? S těmi jejich kontakty po sociálních sítích, které jsou pro mě asociální?

17.12.2019 v 7:00 | Karma: 8,89 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama

Zažili jste, když vám někdo "házel klacky pod nohy"? Používá se to obrazně, ale i prakticky je to docela nepříjemné. Asi si to někdy děláme sami, ale teď nevím - čeho je moc, toho je příliš...

14.12.2019 v 18:00 | Karma: 9,89 | Přečteno: 280x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové zasévají v Charkově strach. Utečte, dokud je čas, hrozí obyvatelům

23. dubna 2024  18:58

Kreml provádí koordinovanou leteckou a informační operaci proti Charkovu s cílem vyvolat mezi...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 971x
Koučink hrou - hrajeme si na změnu. Kdo si hraje nezlobí!

Pracuji s lidmi na změně. Změnit něco potřebujeme každý. A většině z nás se to nedaří. Změna je život! To víme, ale i změna typu jo-jo efektu patří k životu. Chceme se změnit a zůstáváme stále stejní... Pojďte si hrát!

Mám stránky 333coaching.cz. 

Nechci psát rady pro druhé, ale to, co vychází z mé osobní zkušenosti. Co jsem prožil a zakusil na sobě. Jen to má sílu, to funguje. Pokud to nepomůže mě samotnému, nemám právo to nabízet druhým.

Přečetl jsem spoustu dobře míněných příruček. Málokdy za nimi ale byl osobní prožitek autora. Pisatelé píší proto, aby psali ne aby sdělovali, co prožili.

Psaní je pro mně nacházením sama sebe. Ta slova jsou moje myšlenky a tím kousek mě samotného. Možná by šlo podobně jako při detekci krve podle slov určit DNA autora. To, co píšu je moje DNA. Asi tam bude i spousta chyb. Nejsem dokonalý. Některé věty bych možná znovu nenapsal. Měním se. Snažím se o osobní růst, i když je to někdy těžké. Možná bych taky za všechny svoje názory nedal ruku do ohně. Nejsem neomylný.

Stává se mi, že mě reakce čtenářů dovedou k jinému uvažování. Třeba to zabolí, ale pomáhá mi to. Moc mi ta zpětná vazba pomáhá. Díky za ní.