Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Biblické otazníky 6. Cožpak jsem strážcem svého bratra?

Bůh se ptá Kaina "Kde je tvůj bratr?" a Kain na otázku odpovídá otázkou "Cožpak jsem strážcem svého bratra?". Známe tento příběh hrůzné bratrovraždy, která se nedá omluvit. Ale co Kain prožíval? Proč se zachoval takto hrozně? Co prožívají lidé, když se neovládnou? Když jsou v emocích a udělají nějakou blbost, kterou pak nejde vzít zpátky? Stalo se vám někdy, že jste chtěli vrátit čas? Nějak neudělat to, co se už stalo? Neříct slova, která byla vyřčena? Neprožít, co jsem prožil? Nezaslechnout to, co jsem nechtěl sylšet? Neudělat krok, který nejde vzít pátky? Jde to nějak přejít? Jako by se nic nestalo?

Kde je tvůj bratr? Má se starší starat o mladšího? Mají starší sourozenci přebírat část zodpovědnosti za mladší? Proč jsou často mladší děti milovány více než starší? Jestli jste starší sourozenec, byli jste někdy potrestáni za svého mladšího bráchu nebo ségru? Co při tom člověk prožívá? Jak přijímáme nespravedlnost, která se nás přímo dotýká?

Kain na otázku odpovídá otázkou. Vyhýbá se tím odpovědi? Nechce se mu odpovědět a proto pokládá otázku jinou? Stydí se odpovědět "Zabil jsem ho" nebo "Zakopal jsem ho tamhle"? Měl v tu chvíli výčitky svědomí? A měl vůbec svědomí, když to udělal? Chtěl v něm Bůh probudit svědomí, které možná potlačoval?

Kdy to děláme my sami? Místo odpovědi položíme otázku z jiného soudku? Když se nám nechce odpovídat? Když nám naše otázka připadá důležitější než ta, co byla položena nám? Když je otázka příliš osobní, příliš obviňující a my hledáme výmluvu? Setkali jste se s tim: První:"Proč jsi to udělal?" Druhý:"No a co jsem asi měl udělat jiného?" Znamená to, že se druhému nechce odpovídat na otázku? Že se cítí být otázkou obviněn a uhýbá někam jinam?

Co prožíval Kain, když dostal otázku Kde je tvůj bratr? Nemohl to brát třeba takto: "Zase se zajímájí jen o mladšího bráchu a já jsem přehlížený"? Necítil se být dlouhodobě nedoceněným, opomíjeným? Příliš brzo odstčeným, jak se to starším bráchům stává? Zažili jste, že jakmile se narodí mladší sourozenec, starší ztrácejí starostlivou péči? Přicházejí o své výsady, už se netočí všechno okolo nich jako do té doby? Najednou se sourozencem přibyly pro ně povinnosti? Nechtěl Kain svou obětí plodů země dokázat, že má svoji hodnotu, není o nic horší než jeho hýčkany a obskakovaný mladší bratr? Nenosil s v sobě toto vnitřní zranění Kain už od dětství?

Jak Kain přemýšlel o otázce Kde je tvů bratr? Přemýšlel o ní vůbec, než odpověděl? Proč mu rovnou naskočila odpověď "Jsem snad já strážcem svého bratra?"? Slýchal od svých rodičů: Kde je Äbel, jdi se o něj postarat? Nebyla jeho otázka ozvěnou toho, co musel prožívat? Nebyla to přesně otáhka, která ho vždycky vybudila? Co mu naskočilo v hlavě? "On se ten váš miláček pořád někde toulá po kopcích..." Co mi je do něj? Proč si ho nehlídáte sami?

Proč jsou někdy sourozenci k sobě horší než cizí? Jak je možné, že tak blízcí lidé se dokáží nenávidět? Někdy pro blbosti, jindy pro peníze, pro majtek? Není blízkost větším darem než všechno to ostatní? Jak je možné, že někdo odmítá blízké vztahy a přitom zůstává beznadějně sám a trápí se tím? Co nám brání přijít k blízkému člověku a nabídnout usmíření jako první? Vyšší spravedlnost? Zásady? Princip? Musí jako první přijít ten, kdo udělal chybu? Co když si oba myslíme, že chybu udělal ten druhý?

Proč Bůh neochránil dostatečně Ábela, aby se mu nic nestalo? Vždyť Ábelova oběť byla přijata. Neznamenalo to, že nad ním Bůh drží ochranou ruku? Jak se cítíme, když Bůh vyslyší naši modlitbu - to se nám pak nemůže nic stát? Co to znamená Boží ochrana? Kdy se na ni můžeme spolehnout a kdy ne? Můžeme si někdy říct: "Teď se mi ni nemůže stát"? Když se modlíme při vstupu do letadla, máme jistotu, že přistaneme v pořádku? Jestli ne, proč se modlíme?

Je možné, že se Kain obrátil? Že Boží slova k jeho svědomí jej změnila? Vždyť měl přeci osobní intenzivní zážitek s Bohem! Slyšel Kain ještě někdy Boží hlas? Zatvrdil se navždy nebo ne? Je možné, abychom se s Kainem setkali v Božím království? A vidět tam, jak se Kain objímá s Ábelem? Nepřiskočili bychom k Ábelovi a řekli mu: "Dej si na něj pozor!"? Jsme si jisti, že zrovna on tam nebude? A určitě tam nebudou lidé, kteří nám ublížili?

Máme my osobní zážitek s Bohem? Můžeme ho mít? I když jsme nikoho nezabili? Mluví k nám i dneska Bůh? Ozve se jen ve vyhraněných situacích? Jen když jde o život, když jsme na dně, v koncích? Jestli ano, jak můžeme zaslechnout jeho hlas? Jestli ne, proč tehdy mluvil tehdy a teď ne? Nebo mluví jen k někomu? Anebo mluví jinak? Tak, že mu nerozumíme? Chtěli bychom, aby k nám přímo mluvil Bůh? Abychom věděli, co máme dělat? Co by nám asi řekl, kdybychom byli způsobilí slyšet jeho hlas?

Autor: Ludek Bouska | pátek 10.8.2012 19:00 | karma článku: 8,59 | přečteno: 895x
  • Další články autora

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice a dvakrát kynutý chlebík

Peču doma chleba. Manželce trvalo asi rok než se vzdala své Šumavy. Teď ale spoléhá na to, že dvakrát týdně peču chleba a jiný už nechce. To je skvělé, ale současně závazek. Přeci jen to chvíli trvá. Je to můj příspěvek k vaření.

28.4.2020 v 21:56 | Karma: 15,96 | Přečteno: 790x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice - jak si vyrobit svůj vlastní kvásek

Už jste viděli nakvašenou sklenici? Myslíte si, že sklenice nemůže kvasit? Ale může! Nakvašená sklenice, to je právě způsob přípravy domácího kvásku. Funguje mi takto už tři roky, mnoha lidem jsme kvásek už dali...

24.4.2020 v 22:29 | Karma: 19,22 | Přečteno: 1441x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama II

Psal jsem o klackách pod nohama - když se člověk o něco snaží, tak najednou mu začnou házet klacky pod nohy. Jak to ale vlastně je? Když se podívám na tu situaci znovu, tak mi připadá, že ty klacky pod nohy si házím já sám sobě...

5.1.2020 v 8:30 | Karma: 0 | Přečteno: 41x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Začít podnikat v důchodu?

Začínám podnikat! Ale blíží se mi důchodový věk. Nebude to hned, ale důchod už klepe na dveře. Má to smysl? A mohu to já mezi těmi mlaďochy zvládnout? S těmi jejich kontakty po sociálních sítích, které jsou pro mě asociální?

17.12.2019 v 7:00 | Karma: 8,89 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama

Zažili jste, když vám někdo "házel klacky pod nohy"? Používá se to obrazně, ale i prakticky je to docela nepříjemné. Asi si to někdy děláme sami, ale teď nevím - čeho je moc, toho je příliš...

14.12.2019 v 18:00 | Karma: 9,89 | Přečteno: 280x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  15:09

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Skotský premiér Yousaf po roce rezignoval, doplatil na rozchod se zelenými

29. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  15:05

Skotský premiér Humza Yousaf v pondělí oznámil rezignaci. Po ukončení koaliční spolupráce jeho...

KOMENTÁŘ: Kam sahají Macronovy ambice? Chce udávat tón, ale naráží

29. dubna 2024

Premium V Evropské unii bez Britů a v éře po Angele Merkelové je jeho hlas slyšet stále silněji....

Ukrajinci zavraždění v bavorském nákupním centru byli vojáci na léčení

29. dubna 2024  11:33,  aktualizováno  14:59

Dva Ukrajinci, kteří zemřeli v sobotu po útoku nožem v nákupním centru v Bavorsku, byli členy...

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 971x
Koučink hrou - hrajeme si na změnu. Kdo si hraje nezlobí!

Pracuji s lidmi na změně. Změnit něco potřebujeme každý. A většině z nás se to nedaří. Změna je život! To víme, ale i změna typu jo-jo efektu patří k životu. Chceme se změnit a zůstáváme stále stejní... Pojďte si hrát!

Mám stránky 333coaching.cz. 

Nechci psát rady pro druhé, ale to, co vychází z mé osobní zkušenosti. Co jsem prožil a zakusil na sobě. Jen to má sílu, to funguje. Pokud to nepomůže mě samotnému, nemám právo to nabízet druhým.

Přečetl jsem spoustu dobře míněných příruček. Málokdy za nimi ale byl osobní prožitek autora. Pisatelé píší proto, aby psali ne aby sdělovali, co prožili.

Psaní je pro mně nacházením sama sebe. Ta slova jsou moje myšlenky a tím kousek mě samotného. Možná by šlo podobně jako při detekci krve podle slov určit DNA autora. To, co píšu je moje DNA. Asi tam bude i spousta chyb. Nejsem dokonalý. Některé věty bych možná znovu nenapsal. Měním se. Snažím se o osobní růst, i když je to někdy těžké. Možná bych taky za všechny svoje názory nedal ruku do ohně. Nejsem neomylný.

Stává se mi, že mě reakce čtenářů dovedou k jinému uvažování. Třeba to zabolí, ale pomáhá mi to. Moc mi ta zpětná vazba pomáhá. Díky za ní.