Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Biblické otazníky 5. Kde je tvůj bratr?

Hospodin se ptá Kaina, kde je jeho bratr Ábel. Prá se ho ale s tím, že to samozřejmě ví a jde za Kainem, aby si uvědomil, co to vlastně udělal. Vypadá to, že Bůh za Kainem nejde kvůli tomu, aby jej potrestal, ale aby si Kain uvědomil, co se stalo, co se změnilo...

Proč Bůh klade otázku na kterou nechce přímou odpověď? Vždyť je skoro jasné, že se vlastně ptá "Co jsi to porvedl svému bratrovi"? Proč se Bůh nezeptal přímo? Máme si z toho vzít příklad a klást nepřímé otázky? Jestli byl Ábel spravedlivý, blízko Bohu, nebyl už v jistém smyslu v nebi? V Božím království? Nebo přesněji se může Boží otázka položit takto: Kaine, podívej se, tvůj bratr svým životem dosáhl věčného života. I když jsi ho zabil, on bude žít věčně, co ty? Toužíš po tom také? Být se mnou na věčnosti? (A to ať věčnost začíná hned nebo až po nějaké události.)

Myslel si Kain doopravdy, že Bůh neví, kde je Ábel? Že to může zatajit a že mu to projde? Proč neodpovídá přímo, ale na něco jiného, než je tázán? Nedělá to nakonec stejně tak jako Bůh, který mu klade nepřímou otázku? Není to stejné, jak to řekl pan Horníček: Ptejte se mě na co chcete a já na co chci odpovím...

Jak Kain přemýšlel o této otázce? Přemýšlel o ní vůbec, než odpověděl? Nejednal pudově? Na základě jakéhosi vnitřního nastavení? Třeba mu automaticky naskočilo něco, co už předtím prožil? S čím žil delší dobu? Proč rovnou naskočila odpověď "Jsem snad já strážcem svého bratra?"? 

Kdo je to bratr? Čím se někdo stává bratrem? Tím, že máme stejné rodiče? Alespoň jednoho? Jsme si pak blízcí? Nebo máme něco společného v genech? Podobně jsme rostlí, podobně mluvíme, kolíbáme se stejně v chůzi... Potkal jsem člověka, kterého jsem neznal, neviděl. Ale byl mi povědomý. Pak jsem si uvědomil, že stejnou chůzi má můj kamarád. Byl to jeho bratr... Jaký mám mít vztah ke svému bratrovi?

Proč jsou někdy sourozenci k sobě horší než cizí? Jak je možné, že tak blízcí lidé se dokáží nenávidět? Někdy pro blbosti, jindy pro peníze, pro majtek? Není blízkost větším darem než všechno ostatní? Jak je možné, že někdo odmítá blízké vztahy a přitom zůstává beznadějně sám a trápí se tím? Co nám brání přijít k blízkému člověku a nabídnout usmíření jako první? Spravedlnost? Zásady? Princip?

Je "můj bližní" mým bratrem? "Bratrem se stal se pro nelehkou dobu..." Existuje jakési "pokrevní" bratrství? Něco, co uzavřeli mezi sebou Vinetou a Old Shaterhand? Je takovéto bratrství silnější než to pokrevní?

Jsme si v církevním společenství bratry a sestrami? Co to znamená? V čem jsme si bližší? Jen tím, že máme společnou víru? Používáme to oslovení jen tak nebo jako titul? Je oslovení "bratr" v církvi něco jako "soudruh" u komunistů? Prázdné slovo? Jaký mu dáváme obsah?

Co se stane tím, že přijdeme o bratra, o sestru, matku, otce, blízkého člověka? O někoho na kom nám záleželo? Zemřel vám někdo vám vzácný? Jak jste se cítíli? Úplně sami? Znáte smutek, kdy není kam zavolat, nikdo neodpoví, kdo vás vítal, nepřivítá...? Jak mu říct to, co jste mu říct nestihli? Jak mu říct, že jste ho měli rádi? Proč vám on nestihl říct, že je rád s vámi? 

Pravděpodobně Ábel měl svého bratra Kaina rád. Je-li to tak, nepřišel tak Kain o svého nejbližšího člověka? Někoho, kdo vůči němu neměl nic špatného? Kdo ho přijímal takového jaký byl? Není právě Kainovo vyjádření "Stal jsem se na zemi psancem" výrazem pocitu tého samoty, do které se dostal bez bratra? Až teď si uvědomil, co ve svém bratru ztratil?

Co znamenají jeho slova "Můj zločin je větší, než je možno odčinit"? Činil Kain pokání? Až teď mu skutečně došlo, co udělal? Co znamená pravé pokání? Jak se liší od toho, co prohlásil Kain? Jsme my "spravedlivi" alespoň tak upřímní, jako byl Kain a jsme schopni vyznat svou vinu? Lidem nebo Bohu? Jak si můžeme myslet, že jsme na tom lépe, než Kain? Protože jsme nikoho fyzicky nezabili? A co lidi, kterým jsme ublížili? Dokážeme domyslet důsledky svých činů? Nemáme vlastně větší vinu než Kain? Umíme "činit pokání"? 

Nemá sám Bůh spoluvinu na Kainově reakci? Tím, že s ním neprobral pořádně důsledky jeho oběti? Že v něm vzbudil emoce, které Kain nezvládl a stalo se, co se stalo? A tento "mravokárce" znovu vyhledá Kaina a zase mu něco vyčítá? Necítili byste to taky tak na Kainově místě? Je už teď podruhé Kainova odpověď lepší, než byla poprvé? Obrátil se "k pokání"? Kdyby takto zareagoval hned poprvé, tak by se bratrovražda nemusela stát? Jestli je to tak, proč to Bůh dopustil?

Nereagujeme také my někdy "se zpožděním"? Odpovídáme tak, jak jsme měli odpovědět dříve? Zdánlivě jsme se napravili, ale v přítomné situaci jsme zase o trochu pozadu? Žijeme minulostí a přítomnost nám uníká? Jsme připraveni právě te%d být sami sebou? Co by se nás osobně Bůh zeptal právě teď? Třeba: Co dělá tvůj bližní, kterému jsi nepomohl?

Proč já tady píšu a radší někomu nepomohu? Protože mě to baví? Dává mi to samotnému mně brouky do hlavy? Protože rád přemýšlím? A stojí o to někdo?

Autor: Ludek Bouska | středa 8.8.2012 18:05 | karma článku: 8,96 | přečteno: 893x
  • Další články autora

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice a dvakrát kynutý chlebík

Peču doma chleba. Manželce trvalo asi rok než se vzdala své Šumavy. Teď ale spoléhá na to, že dvakrát týdně peču chleba a jiný už nechce. To je skvělé, ale současně závazek. Přeci jen to chvíli trvá. Je to můj příspěvek k vaření.

28.4.2020 v 21:56 | Karma: 15,96 | Přečteno: 790x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice - jak si vyrobit svůj vlastní kvásek

Už jste viděli nakvašenou sklenici? Myslíte si, že sklenice nemůže kvasit? Ale může! Nakvašená sklenice, to je právě způsob přípravy domácího kvásku. Funguje mi takto už tři roky, mnoha lidem jsme kvásek už dali...

24.4.2020 v 22:29 | Karma: 19,22 | Přečteno: 1441x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama II

Psal jsem o klackách pod nohama - když se člověk o něco snaží, tak najednou mu začnou házet klacky pod nohy. Jak to ale vlastně je? Když se podívám na tu situaci znovu, tak mi připadá, že ty klacky pod nohy si házím já sám sobě...

5.1.2020 v 8:30 | Karma: 0 | Přečteno: 41x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Začít podnikat v důchodu?

Začínám podnikat! Ale blíží se mi důchodový věk. Nebude to hned, ale důchod už klepe na dveře. Má to smysl? A mohu to já mezi těmi mlaďochy zvládnout? S těmi jejich kontakty po sociálních sítích, které jsou pro mě asociální?

17.12.2019 v 7:00 | Karma: 8,89 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama

Zažili jste, když vám někdo "házel klacky pod nohy"? Používá se to obrazně, ale i prakticky je to docela nepříjemné. Asi si to někdy děláme sami, ale teď nevím - čeho je moc, toho je příliš...

14.12.2019 v 18:00 | Karma: 9,89 | Přečteno: 280x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:10

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně

29. dubna 2024  16:55

Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 971x
Koučink hrou - hrajeme si na změnu. Kdo si hraje nezlobí!

Pracuji s lidmi na změně. Změnit něco potřebujeme každý. A většině z nás se to nedaří. Změna je život! To víme, ale i změna typu jo-jo efektu patří k životu. Chceme se změnit a zůstáváme stále stejní... Pojďte si hrát!

Mám stránky 333coaching.cz. 

Nechci psát rady pro druhé, ale to, co vychází z mé osobní zkušenosti. Co jsem prožil a zakusil na sobě. Jen to má sílu, to funguje. Pokud to nepomůže mě samotnému, nemám právo to nabízet druhým.

Přečetl jsem spoustu dobře míněných příruček. Málokdy za nimi ale byl osobní prožitek autora. Pisatelé píší proto, aby psali ne aby sdělovali, co prožili.

Psaní je pro mně nacházením sama sebe. Ta slova jsou moje myšlenky a tím kousek mě samotného. Možná by šlo podobně jako při detekci krve podle slov určit DNA autora. To, co píšu je moje DNA. Asi tam bude i spousta chyb. Nejsem dokonalý. Některé věty bych možná znovu nenapsal. Měním se. Snažím se o osobní růst, i když je to někdy těžké. Možná bych taky za všechny svoje názory nedal ruku do ohně. Nejsem neomylný.

Stává se mi, že mě reakce čtenářů dovedou k jinému uvažování. Třeba to zabolí, ale pomáhá mi to. Moc mi ta zpětná vazba pomáhá. Díky za ní.