Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Eustres a Evropská unie

Evropská unie tlačí své členy. Bruselské direktivy vytvářejí stres. Je tento EU-stres nebo eustres? Tedy je to dobrý, povzbuzující tlak nebo špatný, ubíjející? Dlužníci si půjčují, aby mohli půjčit těm, kteří jsou ještě zadluženější. Finance všechno řídí, banky ovládají státy. Kde to skončí? Až budeme všichni dlužet všem? Co když se vyskytnou tací, kteří tuto hru odmítnou hrát a prostě si půjčovat nebudou? Stanou se černou ovcí mezi těmi všemi notorickými dlužníky?  

EU Eu eu

Eustres je definován jako kladný stres. Tlak, který na nás působí pozitivně. Dobrý stres, na který reagujeme zvýšením výkonnosti. Wikipedia jej charakterizuje jako "mobilizující, budící pozitivní odpověď organismu". 

Evropa má ve svém vínku kladnou dvojici písmenek "eu". My Češi jsme si kvůli snadnější výslovnosti změnili "u" na "v". Nicméně na "euro", doménu ".eu" a třeba i zkratku "EU" jsme si zvykli. "Eu" z latinského původu znamená "dobrý" nebo dokonce "znamenitý". Možná tvůrcové unie chtěli, aby byla EU takto vnímána. Dobrá, prosperující, znamenitá. Asi je ale všem jasné, že současný stav nějak výrazně znamenitý není.

Co převažuje? Pozitiva nebo negativa? I my normální lidé cítíme jakýsi tlak. Jednak přes naše peněženky, ale i celkově v médiích, v prohlášeních politiků. Naše soukromé výdaje se zvyšují a přitom příjmy se i radikálně snižují. Je mi smutno z toho, že někdy ti, co nám utahují opasky, si dělají ze státu dojnou krávu. Chtěl bych být na svůj stát a na ty, co ho vedou hrdý, ale asi jsem se narodil v jiné době.

Negativní stres se zase označuje "distres". Jestli eustres stimuluje jedince k vyšším anebo lepším výkonům, pak distres znamená nadměrnou zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění či dokonce smrt. Je Evropa "eu-ropa" nebo "dis-ropa"? Pomáhá nám k dobrému nebo naopak škodí? 

Různé názvy, které vychází ze začátečních "eu" jsou zajímavé. Europa byla původně dle pověsti krásná princezna z Týru, po které zatoužil i sám bůh... Euro by pak měla být dobrá měna. Eufórie označuje stav nadšení. Evangelizace předávání dobré zprávy. Eucalyptus, česky blahovičník, je strom, jehož květy jsou plné nektaru a dobře ukryté proti napadení.

Mnohá zvířata mají "eu" ve svém latinském označení. Netopýr dobře vidi v noci. Tučňák se honosí jménem eudyptes, neboť se umí dobře potápět. Mezi skvělé plavce patří lachtan eumetopias. Papoušek si vyzpíval jméno euphema, díky svému krásnému hlasu.

Náš zdravotní stav by měl vyznačovat mnoho "eu" vlastností. Eupnoe, abychom normálně a klidně dýchali. Pokud nám dobře fungují reflexy, pak lékař konstatuje eureflexii. Když se stravujeme, jak máme, jedná se o eutrophii. 

Jedno slovíčko, které začíná na "eu", ale není dobré. Eufobie označuje strach z dobrých zpráv. EU měla být právě tím, co "eu" původně znamená. Stimulovat země a mít na ně pozitivní vliv, a to zejménoa ve výkonnosti. Strach z budoucnosti a stress se z EU šíří do zemí, které jsou evropskou unií ovlivňovány, které na ní přímo nebo nepřímo závisí.

Trochu mě to vrací k počátečním úvahám. Jakou dobrou zprávu nám nadnárodní úředníci z Bruselu připraví, ze které budeme mít strach? Někdy mi připadá, že kdyby jen tak seděli a raději nic nedělali, mohli by být užitečnější. Mám trochu eufobii ze zpráv z naší milované Europy, která je řízena dobrými "eu-úředníky" a "eu-politiky".

Autor: Ludek Bouska | pátek 5.10.2012 1:00 | karma článku: 10,40 | přečteno: 962x
  • Další články autora

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice a dvakrát kynutý chlebík

Peču doma chleba. Manželce trvalo asi rok než se vzdala své Šumavy. Teď ale spoléhá na to, že dvakrát týdně peču chleba a jiný už nechce. To je skvělé, ale současně závazek. Přeci jen to chvíli trvá. Je to můj příspěvek k vaření.

28.4.2020 v 21:56 | Karma: 15,96 | Přečteno: 790x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice - jak si vyrobit svůj vlastní kvásek

Už jste viděli nakvašenou sklenici? Myslíte si, že sklenice nemůže kvasit? Ale může! Nakvašená sklenice, to je právě způsob přípravy domácího kvásku. Funguje mi takto už tři roky, mnoha lidem jsme kvásek už dali...

24.4.2020 v 22:29 | Karma: 19,22 | Přečteno: 1441x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama II

Psal jsem o klackách pod nohama - když se člověk o něco snaží, tak najednou mu začnou házet klacky pod nohy. Jak to ale vlastně je? Když se podívám na tu situaci znovu, tak mi připadá, že ty klacky pod nohy si házím já sám sobě...

5.1.2020 v 8:30 | Karma: 0 | Přečteno: 41x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Začít podnikat v důchodu?

Začínám podnikat! Ale blíží se mi důchodový věk. Nebude to hned, ale důchod už klepe na dveře. Má to smysl? A mohu to já mezi těmi mlaďochy zvládnout? S těmi jejich kontakty po sociálních sítích, které jsou pro mě asociální?

17.12.2019 v 7:00 | Karma: 8,89 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama

Zažili jste, když vám někdo "házel klacky pod nohy"? Používá se to obrazně, ale i prakticky je to docela nepříjemné. Asi si to někdy děláme sami, ale teď nevím - čeho je moc, toho je příliš...

14.12.2019 v 18:00 | Karma: 9,89 | Přečteno: 280x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  11:35

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

ANO nemá představu o budoucnosti, odpověděl Fiala Babišovi ohledně důchodové reformy

24. dubna 2024  11:22

Šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X tento týden zveřejnil video, ve kterém...

Kdo pošle hlas do voleb z ciziny poštou, bude moci jít volit znovu a jinak

24. dubna 2024  10:57,  aktualizováno  11:20

Pravidla pro volby poštou ze zahraničí se ještě oproti původnímu vládnímu návrhu změní....

Senior přivezl granáty na služebnu v Prostějově autobusem, ukradl je na vojně

24. dubna 2024  11:17

Osmdesátiletý muž, který minulý týden přinesl na policejní služebnu v Prostějově v igelitové tašce...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 971x
Koučink hrou - hrajeme si na změnu. Kdo si hraje nezlobí!

Pracuji s lidmi na změně. Změnit něco potřebujeme každý. A většině z nás se to nedaří. Změna je život! To víme, ale i změna typu jo-jo efektu patří k životu. Chceme se změnit a zůstáváme stále stejní... Pojďte si hrát!

Mám stránky 333coaching.cz. 

Nechci psát rady pro druhé, ale to, co vychází z mé osobní zkušenosti. Co jsem prožil a zakusil na sobě. Jen to má sílu, to funguje. Pokud to nepomůže mě samotnému, nemám právo to nabízet druhým.

Přečetl jsem spoustu dobře míněných příruček. Málokdy za nimi ale byl osobní prožitek autora. Pisatelé píší proto, aby psali ne aby sdělovali, co prožili.

Psaní je pro mně nacházením sama sebe. Ta slova jsou moje myšlenky a tím kousek mě samotného. Možná by šlo podobně jako při detekci krve podle slov určit DNA autora. To, co píšu je moje DNA. Asi tam bude i spousta chyb. Nejsem dokonalý. Některé věty bych možná znovu nenapsal. Měním se. Snažím se o osobní růst, i když je to někdy těžké. Možná bych taky za všechny svoje názory nedal ruku do ohně. Nejsem neomylný.

Stává se mi, že mě reakce čtenářů dovedou k jinému uvažování. Třeba to zabolí, ale pomáhá mi to. Moc mi ta zpětná vazba pomáhá. Díky za ní.