Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mušky v kuchyni

Máte doma mušky? Takové malinké, které jdou na jakoukoli zeleninu a ovoce. Pěstujeme i ve městě rajčata a když je jen odložíme na kuchyňský pult, tak se to muškami jen hemží. Tedy když si jdu vzít rajče, tak vypadá, že tam mušky nejsou. Jakmile ale jedno rajče zvednu, tak se doslova zvedne oblak mušek. Hrůza, najednou jsou mušky všude, krouží mi okolo hlavy...  

Každý rok se objevují znovu a znovu. Vždy tak na dva tři měsíce a pak je zase pokoj. Jdou na cokoli naříznutého, nahnilého, okousaného. Milují ohryzky a pecky od ovoce. Bojím se vyhazovat pecky do odpadkového koše, protože příště pak při plivnutí pecky do koše se zvednou desítky mušek přímo proti obličeji. Brrrr. Jsou jich stovky. Kde se vzaly? Je možné se jich nějak zbavit?Jsou takovou pohromou spolu se zahradními slimáky importovanými ze Španělska. Kde je původní domov těch mušek zatím nevím. Ale i kdybych věděl, tak boj proti nim je marný. Tedy není možné je vyhubit, pouze trochu zmírnit jejich počet. Mohu bojovat, ale boj je předem nekonečný, vítěz nejasný a spíše to budou ty mušky, kdo má na to vyhrát. Já je svými akcemi jen tak trochu podráždím.

Vzpomínám si na svá bojování proti muškám. Začalo to asi před deseti nebo patnácti lety. Napadá mě, nejsou ty mušky tady až po roce dva tisíce? Předtím si nejsem vědom, že by mi způsobovali nějaké nepříjemnosti. Třeba jsem jen zestárnul a tak mi vadí to, co mi dříve nevadilo...

První, co jsem použil v boji proti muškám, byly mucholapky. Ty doporučovali v drogerii, tak jsem vyvěsil po bytě lepkavé pásky. Několik mušek se tam skutečně přilepilo, ale byly to desítky, ostatní si spokojeně lítaly jinde. Mucholapky chytaly spíše ty větší mouchy, muškám se podařilo se nepřilepit. I jsem to pozoroval - malá muška sedla "na lep", ale asi jak je lehounká, tak se odlepila a normálně odletěla. Možná si pak musela nohy očistit, ale pro její velikost nebo malost to nejsme schopen pozorovat. Na co mucholapky fungovaly dobře jsou naše děti a my. Přilepili jsme se vícekrát než kolik mušek se přilepilo.

Pak mi doporučili masožravé rostliny. Prý tam, kde je masožravka, prý mušky nejsou. Vyzkoušel jsem několik druhů rostlinek, ale na ten správný nenarazil. Výsledek byl vždy, že masožravka začala chřednout. Po roce nebo po dvou. Snažil jsem i mušky chytat a masožravku vzkřísit, ale nepovedlo se.

Další rok jsem pak vymyslel a zkoušel fyzickou likvidaci. Plácačka na mouchy ale na ně nefungovala, mušky často proletěly skrze díry mucholapky. A plácačka byla taky pomalá, ty mušky létají jako akrobati a plácnout je není možné. I proto, že skoro nikdy nesedí na rovné ploše, ale na rozích, úchytkách, na pověšených příborech, na utěrce. Prostě tam, kde je není možné zasáhnout. Poměrně účinné bylo je zasahovat složenými novinami. Musí se to proti mušce - tak, aby se jakoby na noviny dívala. Přímo proti ní a ona asi váhá na kterou stranu uletět a jde jí plesknout. Musí to být rychlé PLESK! Bylo to poměrně účinné, ale mělo to dva velké nedostatky. Potřeboval bych na to alespoň poloviční úvazek. To nestačí ráno a večer, ale několikrát za den. Dál pak bylo nepříjemné, že všechny držáky a rohy skříněk byly od mušek špinavé. Takové červeno černé šmouhy. Když jsem mouchu plácnul na stěně, tak to tam je dodnes. A jako poslední  nevýhoda se mi nakonec jevila jakási nehumánnost resp. nemuškovnost celé akce. Přeci jen jsou to živí tvorové... Ať si ale jdou někam jinam

V současné době používám třetí likvidační zbraň a tou je vysavač. Je to účinné a necítím se při tom špatně. Jenom se musí častěji vyndávat a uklízet vysavač. Abych se přiznal nezkoumám, co se muškami stane po vysání. Vysávám současně i pavučiny s pavouky, tak možná že dodávám žrádlo pavoukům. Nebo se udusí  spolu s pavouky? Nevím a zkoumat to nebudu...

Co je ale zajímavé, je pozorovat, jak mušku vysavač vcucne. Má to totiž dvě fáze. První je, že se přiblížím tak blízko, že proud vzduchu ohne mušce křídla. Nohama se pořád drží, není ji možné odlepit. Pak ale po chvíli zkusí udělat to, co je jí vlastní. Vzlétne, ale křídla už ji neodnesou, kam by chtěla. Říkám si, že jsem jí doslova ukradl křídla. Bez křídel je muška bezbranná. Její účinná ale jediná zbraň jí vypoví službu. Jakmile jsou křídla moje, je moje už celá muška. Snad to nezní moc sadisticky.

Přemýšlím také, jak jsem na tom s křídly já sám. Zda moje křídla slouží mně samotnému k mému rozletu. Nebo zda moje křídla mi ukradl můj zaměstnavatel a pak musím letět tam, kam on chce a ne tam, kam bych já chtěl. Možná se to stalo i nám více lidem. Vzali nám křídla. Kdo nám je vzal? Ten, komu jsme zpočátku důvěřovali. Ten, kdo nám platí na náš čas. Za naši práci. Nemusí to tak být, ale asi často je. Tím, že jsme k něčemu nuceni, něco se od nás očekává, tím jsme svazováni. Nemůžeme se rozletět tak, jak bychom to chtěli. A pak se stává, že už ani o svých křídlech nevíme. Zapomněli jsme létat. A když nám to někdo připomene, tak odpovíme, aby se držel při zemi. Létat je nebezpečné. Člověk se může vydat vstříc nebezpečí. Taková muška když spadne z výšky na zem, nic se jí nestane.  

Autor: Ludek Bouska | pondělí 4.8.2014 15:20 | karma článku: 14,40 | přečteno: 2967x
  • Další články autora

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice a dvakrát kynutý chlebík

Peču doma chleba. Manželce trvalo asi rok než se vzdala své Šumavy. Teď ale spoléhá na to, že dvakrát týdně peču chleba a jiný už nechce. To je skvělé, ale současně závazek. Přeci jen to chvíli trvá. Je to můj příspěvek k vaření.

28.4.2020 v 21:56 | Karma: 15,96 | Přečteno: 790x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Nakvašená sklenice - jak si vyrobit svůj vlastní kvásek

Už jste viděli nakvašenou sklenici? Myslíte si, že sklenice nemůže kvasit? Ale může! Nakvašená sklenice, to je právě způsob přípravy domácího kvásku. Funguje mi takto už tři roky, mnoha lidem jsme kvásek už dali...

24.4.2020 v 22:29 | Karma: 19,22 | Přečteno: 1441x | Diskuse| Osobní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama II

Psal jsem o klackách pod nohama - když se člověk o něco snaží, tak najednou mu začnou házet klacky pod nohy. Jak to ale vlastně je? Když se podívám na tu situaci znovu, tak mi připadá, že ty klacky pod nohy si házím já sám sobě...

5.1.2020 v 8:30 | Karma: 0 | Přečteno: 41x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Začít podnikat v důchodu?

Začínám podnikat! Ale blíží se mi důchodový věk. Nebude to hned, ale důchod už klepe na dveře. Má to smysl? A mohu to já mezi těmi mlaďochy zvládnout? S těmi jejich kontakty po sociálních sítích, které jsou pro mě asociální?

17.12.2019 v 7:00 | Karma: 8,89 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Ludek Bouska

Klacky pod nohama

Zažili jste, když vám někdo "házel klacky pod nohy"? Používá se to obrazně, ale i prakticky je to docela nepříjemné. Asi si to někdy děláme sami, ale teď nevím - čeho je moc, toho je příliš...

14.12.2019 v 18:00 | Karma: 9,89 | Přečteno: 280x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

ANALÝZA: Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 971x
Koučink hrou - hrajeme si na změnu. Kdo si hraje nezlobí!

Pracuji s lidmi na změně. Změnit něco potřebujeme každý. A většině z nás se to nedaří. Změna je život! To víme, ale i změna typu jo-jo efektu patří k životu. Chceme se změnit a zůstáváme stále stejní... Pojďte si hrát!

Mám stránky 333coaching.cz. 

Nechci psát rady pro druhé, ale to, co vychází z mé osobní zkušenosti. Co jsem prožil a zakusil na sobě. Jen to má sílu, to funguje. Pokud to nepomůže mě samotnému, nemám právo to nabízet druhým.

Přečetl jsem spoustu dobře míněných příruček. Málokdy za nimi ale byl osobní prožitek autora. Pisatelé píší proto, aby psali ne aby sdělovali, co prožili.

Psaní je pro mně nacházením sama sebe. Ta slova jsou moje myšlenky a tím kousek mě samotného. Možná by šlo podobně jako při detekci krve podle slov určit DNA autora. To, co píšu je moje DNA. Asi tam bude i spousta chyb. Nejsem dokonalý. Některé věty bych možná znovu nenapsal. Měním se. Snažím se o osobní růst, i když je to někdy těžké. Možná bych taky za všechny svoje názory nedal ruku do ohně. Nejsem neomylný.

Stává se mi, že mě reakce čtenářů dovedou k jinému uvažování. Třeba to zabolí, ale pomáhá mi to. Moc mi ta zpětná vazba pomáhá. Díky za ní.